Klubbens rekrutteringsplan gir innsikt i hvordan nye årskull med spillere rekrutteres og hvordan spillerne og deres foresatte blir tatt imot. Klubbens oppstartsansvarlig skal se til at rekrutteringsplanen gjennomføres.
Rekrutteringstiltak av nye spillere i alderen 5 og 6 år:
- Informasjon om oppstart av rams i barnehager
- Annonsering av oppstart for rams i lokalavis
- Rekruttering gjennom sosiale medier
- Gjennom synlighet i nærmiljøet
- Informasjon på Ålgård FK hjemmesider
- Informasjon sendes ut til eksisterende medlemmer på Spond
- Klubbens tillitsvalgte oppfordres til å reklamere for klubben til potensielle nye spillere og foresatte.
Årshjul for rekruttering:
Januar
Rekrutteringsansvarlig «sonderer» etter trenere i foreldregruppen tilhørende
ramskullet.
Mars
- Informasjon om oppstart av rams i barnehager
- Annonsering av oppstart for rams i lokalavis
- Treningstider for lag i barnefotballen annonseres på klubbens nettsider og Some kanaler
April
- Ramsdag- innskriving av nye spillere og informasjonsmøte.
- «Jenter på banen» – rekrutteringsdag
Juni
- Prøvedager for elever som ønsker å prøve ut FFO med tanke på neste skoleår.
- Jæder fotballskole (i regi av FFO)
August:
- Fotballskole (Tine)
- Oppstart FFO
Rekrutterings tiltak – jenter
- Klubben har likeverdig fokus på rekruttering av gutter og jenter.
- Klubben lager egne jentegrupper så tidlig som mulig.
- Ved kamp, turnering, FFO og fotballskoler/lignende arrangement legges det til rettefor egne jentelag og at jentelag møter lag av samme kjønn.
Flerkulturelle spillere/foreldre:
– Ålgård FK tar utgangspunkt i at det på alle lag vil være barn fra andre nasjonaliteter en
Norge og at dette vil representere både utfordringer og berikelse omkring språk og
kultur. Klubbens oppstartansvarlig skal også inneha vervet som klubbens
inkluderingsansvarlig.
Ved oppstart og gjennom treningsåret av ny barnegruppe snakker trenerne med
foreldrene til de ulike spillerne. I møte med barn og foreldre med innvandrerbakgrunn
legger trenerne vekt på å avdekke eventuelle språklig utfordringer og tilrettelegger
informasjon til disse.
Det blir tilbudt eget informasjonsmøter med foreldrene fra andre nasjoner der den
norske «idretts modellen», hva som ventes av spillere og foreldre omkring trening,
kamp, dugnad, betaling, etc blir presentert. Klubbens oppstartansvarlig og
inkluderingsansvarlig har ansvar for informasjonsmøtet.
Ålgård FK og NFFs informasjonsmateriell på flere språk til foreldrene.
Oppstartansvarlig og inkluderingsansvarlig fungerer som «brobygger» på laget inn
mot de foreldrene som er fremmedspråklige.
Tilbud til funksjonshemmede
Ålgård FK har for tiden ikke fotballtilbud for funksjonshemmede. Ved etterspørsel fra
idrettsrådet i Gjesdal Kommune, frivillige eller medlemmer vil klubben kunne etablere et slik
tilbud. Klubben vil da gjennomføre følgende tiltak for tilrettelegging:
- Klubben skal tilrettelegge for å gi et godt tilbud til funksjonshemmede som ønsker åspille fotball. Tilbudet vil annonseres gjennom egnede kanaler.
- Klubben vil tilrettelegge et tilpasset treningstilbud, hvor funksjonshemmede erordinære medlemmer av klubben.
- Fast trenings sted og tidspunkt- som er «fredet».
- 2 trenere pr. 10 spillere, og foreldrekontakt for laget.
- Dersom det er nok deltakere, skal det etableres kamptilbud for disse spillerne.
Ålgård FK vil undersøke omkring de støtteordninger som finnes for aktiviteter
tilrettelagt for funksjonshemmede ved å kontakte fylke, kommune og krets.
Klubben vil ta kontakt med Gjesdal kommunen og Rogaland fotballkrets for å få
veiledning om hvordan aktivitetstilbud til funksjonshemmede kan tilrettelegges best
mulig.
Instruks – invitasjon til innskriving i Rams:
For å kvalitetssikre det første møte med klubben og at tidligere arbeid kan videreføres mellom
tillitsvalgte – er det utarbeidet instrukser for invitasjon til innskriving i rams og plan for
gjennomføring av foreldremøte.
Ålgård Fk sin offisielle oppstart rams layout skal brukes og publiseres på Ålgård FK sine hjemmesider, facebooksider og i Spond. Informasjon publiseres i Gjesdalbuen i de to foregående ukene før møte.
Instruks – plan for gjennomføring av foreldremøte
Møtets formål er å presentere klubben og barnefotballen slik at barn ønsker og spille fotball
og foreldrene opplever Ålgård FK som en trygg og seriøs klubb. Utgangspunktet for møte må
være at ingen vet noen ting- forklar kort det som for deg er selvsagt.
Klubbens formann/annet styremedlem og klubbens oppstartansvarlig og inkluderingsansvarlig
ønsker velkommen i døren.
Innskrivning: Flest mulig bees om å registrere påmelding i SPOND link som legges ut sammen med innbydelsen. For dem som ikke er registrert i forkant av oppstartsmøtet så gjøres dette i etterkant av oppstartsmøtet. Oppstartsmøtet foregår i Jæderståvå. Det vil være enkel bevertning under møtet.
Punkter som gjennomgås på møte:
Møteleder ønsker velkommen og presenter klubbens struktur – og gjerne kort om klubbens
historikk.
Oppstartansvarlig og inkluderingsansvarlig opplyser om tidspunkt for ekstra
informasjonsmøte med foreldrene fra andre nasjoner.
Kort gjennomgang av hvordan klubben er organisert.
Presenter sentrale prinsipper for barneidretten: flest mulig lengst mulig.
Rollebeskrivelse – forklar hva som inngår i rollene trener, oppmann, materialforvalter
osv.
Forventninger til foreldrene: jamfør foreldrevet (NFF).
Dugnads arbeid.
Informasjon om utstyr og medlemskontingent.
Brosjyren Velkommen til oss (NFF) tar for seg grunnleggende informasjon om hvordan en
klubb drives og finnes på norsk, engelsk, arabisk og urdu.
Brosjyren er på Ålgård Fk sin hjemmeside samt at en har opptrykte eksemplarer i ulike språk
på møtet.
Etter oppstartsmøtet så går alle nye spillere ut på banen hvor klubben organiserer en kort treningsøkt. Fotballtrening/lek gjennomføres med barna av innstruktører fra klubben
Takk for oppmøte og ønsk vel hjem.
Oppfølging
Det er viktig at det sikres en oppfølging av nye trenere og eget møte avtales kort tid etter oppstartsmøtet. Her gjennomgås det treningstider, hva man trenger av utstyr, tips til øvelser, logistikk rundt ÅFK sitt klubbhus og ellers tar opp spørsmål som nye trenere måtte ha. Klubbens sportslige leder følger opp lagene ved å delta/observere 1-2 treninger i løpet av det første året.